تحولات لبنان و فلسطین

استان مرکزی نگین گرانبهایی از ذخایر معدنی، متنوع فلزی، غیرفلزی و کانی‌های مختلف را در خود دارد که باید از این سرمایه به بهترین شکل در روند توسعه بهره‌گیری کرد.

مشکلات معدن‌کاران استان مرکزی نیاز به استخراج دارد
ظرفیت استان مرکزی در ذخایر معدنی غنی بوده و ۳۸ ماده معدنی در این استان قابل استخراج است که بهره‌گیری هدفمند از این بخش می‌تواند در درآمدزایی و افزایش اشتغال، نقش برجسته‌ای را ایفا کند.

فرسودگی ماشین‌آلات 
رئیس انجمن معدن‌کاران سنگ‌های تزئینی استان مرکزی با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ معدن سنگ تزئینی در استان می‌گوید:  حدود ۴۰ درصد این معادن فعال بوده و سایر معادن به دلیل رکود و نبود تقاضای بازار، تعطیل هستند.
حسین پورحسنی خاطرنشان می‌کند: معادن عباس‌آباد، آتشکوه، حاجی‌آباد و دره بخاری از معادن شناخته شده، شاخص و باکیفیت جهان هستند. همچنین ظرفیت معادن عباس‌آباد و دره بخاری رو به اتمام بوده و در حال حاضر در معادنی مانند حاجی‌آباد اقدام به لاشه‌جویی و کاوش میان سنگ‌های باطله صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به فرسوده بودن اکثر ماشین‌آلات بهره‌برداری معادن ادامه می‌دهد: اگرچه امکان واردات ماشین‌آلات فراهم است؛ اما بروکراسی‌های اداری و برخی موانع و همچنین شرایط سیاسی و عدم امکان بازگشایی ال‌سی، باعث افت شدید مشتریان خارجی سنگ شده است. همچنین برگشت پول حاصل از صادرات، تنها از طریق اعتماد به خریدار و صرافی واسط اتفاق می‌افتد.

چالش‌های محیط زیستی 
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک نیز با اشاره به وجود ماشین‌آلات فرسوده در معادن می‌گوید: چالش با محیط زیست، از دیگر مشکلات بخش معدن این استان است. 
محمدحسین حیدری تصریح می‌کند: مقرر است تا حد امکان مواد معدنی تولیدی در داخل استان فراوری و مصرف شده تا ارزش افزوده آن نیز به استان بازگردد. در برخی موارد مانند سنگ تراورتن، ظرفیت فراوری موجود در استان به اندازه تولید نیست؛ اما گاهی اوقات برخی مواد معدنی بسیار خاص بوده و در استان مصرف نمی‌شوند.
وی خاطرنشان می‌کند: در اراک معادنی در حاشیه ۵۰ کیلومتری شهر قرار دارند که به طور معمول حمل بار توسط خودروهایی با عمر بالا انجام می‌شود. این در حالی است که این خودروها برای دریافت سهمیه گازوئیل نیازمند بارنامه هستند و دریافت بارنامه مستلزم صرف هزینه است که در نهایت منجر به افزایش هزینه تمام شده ماده معدنی می‌شود.
حیدری با بیان اینکه استان مرکزی پیش از اینکه استانی صنعتی باشد، یک استان معدنی است، ادامه می‌دهد: معادن طلا، سرب، مس، روی و سنگ تزئینی خوبی در استان وجود دارد؛ اما متأسفانه بهره‌برداری از معادن این استان همچنان به روش گذشته در حال انجام است که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

وقت‌کشی دستگاه‌های اجرایی
نایب رئیس انجمن سنگ ایران نیز عملیاتی نشدن درست و کامل قوانین وضع شده و همچنین معارضان محلی را از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه معادن دانسته و اظهار می‌کند: زمانی که مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از تمامی دستگاه‌ها اخذ می‌شود، چرا معدن‌کار توسط سازمان صمت در مقابل معارضان محلی حمایت نمی‌شود که در این راستا یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل را می‌توان عدم اجرای درست و کامل قوانین دانست.
محسن میرزایی اجرای طرح مانیتورینگ خروج ماده معدنی از معادن سنگ توسط اداره صمت و سایر نهادهای نظارتی استان مرکزی را اقدامی مثبت قلمداد کرده و می‌گوید: فرایند دریافت استعلام از دستگاه‌های مختلف برای بهره‌برداری از معادنی که به تازگی کشف می‌شوند، زمانبر شده و باید اذعان کرد پیش از این، امکان اکتشاف، ثبت و بهره‌برداری برای هرکس ممکن بود؛ اما با تغییر قانون، افرادی می‌توانند نسبت به ثبت معدن یا شرکت در مزایده اقدام کنند که طبق قانون از شرایط لازم برخوردار باشند.
وی ادامه می‌دهد: بهره‌برداران معادن منطقه نسبت به مفاد پروانه بهره‌برداری متعهد هستند؛ اما دوگانگی در اجرای قانون، بسیاری از معادن معمولی سنگ را تحت‌ تأثیر قرار داده و موجب تعطیلی بیش از ۴۰ درصد معادن در منطقه شده که مشابه آن در استان‌های دیگر نیز وجود دارد و چنانچه قوانین در سراسر کشور یکسان اجرا شود، منافع آن به تمام فعالان این عرصه برمی‌گردد.

برگزاری بزرگ‌ترین مزایده معدنی تاریخ استان مرکزی 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به صدور ۶۷۰ پروانه بهره‌برداری معدن در استان مرکزی اظهار می‌کند: در حال حاضر ۴۲۰ معدن در استان مرکزی فعال بوده و سایر این معادن به دلایل مختلف از جمله مسائل حقوقی، معارض محلی و نبود بازار برای ماده معدنی، غیرفعال هستند.
علی جودکی با اشاره به اشتغال ۳هزار نفر در حوزه معادن استان تصریح می‌کند: برگزاری بزرگ‌ترین مزایده معدنی تاریخ استان مرکزی از برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است که طی این رویداد تمام معادنی که از بهره‌برداران خلع ید و یا معادنی که به هر علتی از دست بهره‌بردار خارج شده است و بهره‌برداری از آن صورت نگرفته و همچنین بهره‌برداری‌های جدید، طی سه ماه آینده به مزایده گذاشته خواهند شد.
وی ادامه می‌دهد: امسال ۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در این استان وصول و همچنین ۶ پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و سه پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی ۳هزار و ۹۰ تن و ظرفیت استخراج ۸۵ هزار تن صادر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.